Monday, May 30, 2005

EU

Ihr stürzt nieder, Millionen?
Ahnest du den Schöpfer, Welt?
Such'ihn über'm Sternenzelt!
Über Sternen muss er wohnen.

(An die Freude, F. Schiller)

EU referendum 1 juni Posted by Hello

Tja, het is teleurstellend dat in mensen Frankrijk al een duidelijke 'non' tegen de EU grondwet heben gestemd. Het resultaat in nederland over twee dagen zal misschien niet verbazend zijn. Als de verwachte ' nee' in nederland op woensdag werkelijkheid wordt, zal het alweer een verlammende tegenvaller voor de EU zijn.

Hoewel ik nu in het buitenland zit, heb ik gekozen om per brief mijn stem uit te brengen. (Moet ook veel porto hiervoor betalen, om ervoor te zorgen dat mijn stem tijdig aankomt!) Ik ben voor. Toen ik het stembiljet ontving, stond de keus eigenlijk duidelijk boven op het velletje papier zelf voorgeschreven:
"Stembiljet voor het referendum"
Ironisch dat de mensen die het biljet hebben ontworpen dit kleine detailtje hebben overzien.

Ja, natuurlijk is de grondwet niet perfekt, maar dat is ook nooit de bedoeling geweest. Zijn doel is als basisdocument van de EU dient de huidige verwarrende wetgevingen en regels te vereenvoudigen en samenvoegen.

Nooit eerder in de geschiedenis van Europa, van de mensheid is zo'n enorm onderneming gepoogd om zo veel mensen te verenigen, en hun rechten en waarden te beschermen.

En dat is inderdaad 'best belangrijk'.

Europa?
Europja!

No comments: